ריאליטי טי וי -
הישרדות 7 -זירה חסרת רחמים
הקליפ ששמתי כאן זה על סדרת הראליטי הישרדות
זאת תכנית על מספר מתמודדים ,שמתמודדים בצורה פיזית,נפשית ומנטלית על מיליון שקלים ותואר השורד האחרון .
כאן בקליפ זה הם במשימת חסינות ,עפ"י השבטים שלהם .
יש כאן התנהגות פראית ללא כל ערך וכבוד.
מאפייני תוכנית ריאליטי:
1.אנשים מציגים את עצמם- המשתתפים מציגים את "עצמם" ובמקרים רבים הם "אנשים רגילים" שאינם שחקנים ,והם מגלמים את עצמם.
בהישרדות השנה הכניסו אנשים מוכרים (סלבריטאים)אך גם הכניסו "אנשים רגילים"ונתנו להם להתנהג כמו בחיי היום יום ולהראות את האופי שלהם.כמו למשל :רוסלנה בת זוגתו של אייל גולן שכולם הכירו אותה בתור "הבת זוג של"הגיעה כדי להראות שהיא בן אדם עצמאי בפני עצמה .
דוגמא נוספת טיטי מלכת היופי לשנת 2014 הגיעה כדי להראות את היכולות שלה ולעזור לאחיה במצב הכלכלי שלו.
לעומת זאת דוגמא של "איש רגיל"
לירון רביבו נערה רגילה שהגיעה להישרדות כדי ליצור חוויות ולזכות במענק הכספי , שבעקבות התכנית התפרסמה.
2.בתוכניות ריאלטי התקציב נמוך לעומת תקציב לסרט/סדרה.
כמו כאן שהישרדות צולמה בהונדורס כי בישראל קשה יותר מבחינה כלכלית וכך הם יכלו להרשות לעמצם להעניק מתנות כאלו וסכומים גבוהים.
3.אין תסריט מראש אך יש חוקים , תקנון ,משימות אתגרים שהם צריכים לעבור התגובות של האנשים המשתתפים בתכנית ריאלטי הן תגובות ספונטניות ,כמו למשל המעשים שלהם ,הרגשות שלהם , הדיבור וכו.
סוגי תוכניות ריאליטי:
1.תוכניות המבוססות הפקה ומשתתפים.
2.תוכניות המבוססות טקסט.
3.תוכניות המבוססות קהל (תכניות אינטראקטיביות).
2.תוכניות המבוססות טקסט.
3.תוכניות המבוססות קהל (תכניות אינטראקטיביות).
המאפיין המתאים הוא תוכניות המבוססות הפקה ומשתתפים: תכניות בהן
ההפקה והמשתתפים הנבחרים ע"י ההפקה, הם המנוע העיקרי מאחורי ההדחות וההתקדמות בתכנית כמו התוכנית שהצגתי -הישרדות.
ההפקה בחרה את המשתתפים ,את המשימות , את דרך המתמודדים בתכנית
זו.כולל החוקים והתקנות.
מרכיבי סוד ההצלחה של ז'אנר הראליטי:
1.מציאות ובדיון-היכולת לשלב מציאות ,בתהליך זה עובר הדגש מתסריט או טקסט או דרך בה בוחרים להעביר את ההתנהלות בתוכנית הריאלטי ההתנהגות של המשתתפים מציגה את המציאות .
כמו למשל מציגים רגשות ,ערכים,אופי מסיום .
כאן הם שמחים שניצחו במשימת החסינות כאן היא מביעה את רגשותיה
2.חדשנות-בזאנר זה יש אלמנטים של חידוש והפתעה , בכדי שלא יראה כל הזמן אותו הדבר ואז הצופים ישתעממו.
בכל עונה מחדש המקום משתנה ,הקונספט משתנה,הפרסים משתנים.
כמו למשל עונה זו צולמה בהונדורס לעומת עונה שעברה(הישרדות 6) שצולמה בפיליפינים.
3.מציצנות- צריכת מידע ותמונות על חייהם האמיתיים של המשתתפים תוך כדי חדירה לפרטיותם .למטרות בידור באמצעות דרכי תקשורת.
כמו למשל לשלוח מסרים מהבית של משפחותיהם או שהם מצולמים בבגדי ים .
4.תחרות-הממד המרכזי בתוכניות ריאלטי הוא התחרות.כללי המשחק של תוכניות אלו מבוססות על תקיפה של המשתתפים זה בזו.
כמו למשל הפורמט של הישרדות,משודר בכל העולם .
אנשים מעוניינים לעבור את החוויה הזו ומשדרי התוכניות מעוניינים ברייטינג שהן יכולות לעלות.
מדוע אנשים צופים בתוכניות:
הצפייה בתוכניות ריאלטי ממלאה אצל הצופים ,מספר צרכים.
1.צרכים אסקפיסטים- הסחה,בריחה מהשגרה,הפגת מתחים,הדחקת צרות ובעיות.
2.צרכים חברתיים-יחסים אישיים,צפייה כהתחברות לאחרים,התערבות חברתית,יחסים עם הדמויות.
3.צרכים ריגושיים-זהות אישית,פיתוח הכרה עצמית,חיזוק הערכה עצמית.
4.צרכים קוגניטיביים (שכליים)-מעקב, לדעת תמיד מה קורה,לדעת על מה מדברים.
הקשר בין פוליסמיות ופופולאריות:
"פוליסמיות"היא ריבוי משמעויות רב גוניות ותפוצה רחבה. תיאור התווהותו של הטקסט הטלוויזיוני מחדש,במפגש עם כל צופה וצופה עפ"י הרקע שלו ,המטען והרגשות שאיתו הוא מגיע.
הצופה מקיים משא ומתן עם הטקסט עפ"י הרקע האישי,החברתי,התרבותי שלו.
הצופה נותן לטקסט או למעשים משמעות משלו .
כמו למשל בהישרדות שהגיעו אנשים כדי לקחת את הכסף ופעלו לא עפ"י הערכים שהם הגיעו איתם מהבית ויש כאלה שכן ,"שהקשיבו ללב"(למשל עומרי בא כדי לקחת כסף ושיחק בצורה קרה ופוגענית למרות טילטיל-לירון אורפלי-ששיחק אך ורק עם הלב)
אך גם היו כאלה שבאו רק כדי להוכיח שהם יכולים הכל בזכות עצמם.(רוסלנה בת זוגתו של אייל שבאה להוכיח שהיא יכולה להגיע רחוק בזכות מי שהיא)
"פופולאריות" -כדי שתכנית תיהיה פופולארית ,הטלוויזיה צריכה להגיע למגוון רחב של צופים ועליה להיות עם טקסט פתוח שאותו יכולות קבוצות תרבותיות שונות לפרש באופן ייחודי.כלומר להיות פוליסימית .
אוקסימורונים:
1. אוקסימורון הפלורליזם - הפלורליזם הממוסד.
2.אוקסימורון הפרפורמנס (ההופעות, הביצועים).
3.אוקסימורון הפריפריה: סיפור סינדרלה ייחודי / סטריאוטיפי.
4.אוקסימורון הפטריוטיזם: נרטיב לאומי פטריוטי בתוכנית ופורמט גלובליים.
5.אוקסימורון ההשתתפות: בחירות "דמוקרטיות" של צרכנים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה